Familjen Walsh A-Ö - R står för Recension

Familjen Walsh A-Ö är det första jag läser av författaren Marian Keyes. Hon skriver här på ett lättförståeligt och ledigt sätt med lite svart humor - Keyes är inte rädd för att trampa någon på tårna.

Boken handlar kort sagt om en enda sak: Mary Walsh.
Mary Walsh är en pensionerad dam oförmögen att hänga med i världens utveckling, men med fem döttrar ska ni inte tro att hon inte försöker! Slanguttryck försöker hon kopiera men dessa nymodigheter såsom broccoli, "det är blomkål som bara är ute efter uppmärksamhet". Depression finns inte heller på riktigt och ADHD är bara snicksnack. "Ungarna råkar ha lite långtråkigt, det är hela felet."
Mary Walsh listar upp alla alfabetets bokstäver och var och en står de för någon eller några saker, och så berättar hon en historia eller en tanke om det. A står för Anställning, och hon berättar om hur hon skämts över att längta efter ett jobb trots att hon varit gift. I står för "Idiotfösare", men vad det är tänker jag inte tala om. B står för barnbarn och hon berättar glatt om Barnbarnskapplöpningen (som jag tror att många tävlar i idag). Eftersom vi får ta del av Mary Walsh tankegångar under hela boken så lär vi känna henne väldigt väl.

Den här nätta lilla boken på sina 116 sidor är en rolig avkoppling som har fått mig att skratta ibland. Som jag nämnde så använder sig författaren här mycket av lite svartare humor, och därför är vi säkert många om inte skrattar åt allt. Jag erkänner att jag till och med har valt att hoppa över något kapitel. Den skiljer sig från andra romaner och känns som en härlig bok att läsa nu på sommaren. Det finns flera tidigare böcker om familjen Walsh, men även om Mary Walsh nämner dessa själv ett par gånger i början behöver du inte alls ha läst dem.
Något jag inte kan låta bli att fundera över är hur de har lyckats översätta boken. Jag ska inte säga så mycket om det (jag har ju själv inte kikat på det engelska originalet), men det är imponerande hur en bok av den här typen med ordlistan från A till Ö (A-Z i original) kan fungera på flera olika språk.

Ärligt talat tror jag tror att vi många känner igen denna envisa pensionär i våra egna släktingar, vilket gör det hela mycket roligare. Låt mig heller inte glömma att säga att jag gillar omslaget. Rosa är aldrig fel, eller hur?

Originaltitel: Mammy Walsh's A-Z of the Walsh Family
Författare: Marian Keyes
Utgivningsår: 2013